onsdag 3 februari 2010

Lärarna behövs hos eleverna

I veckobervet den 2 februari från SKL, skiver vd Håkan Sörman om frågan om lärarnas arbetstid och hur mycket av den som faktiskt används till lärarledd undervisning. Håkan skriver
"Lärarnas arbetstid är på tapeten och blir viktig i avtalsrörelsen. Våra fackliga motparter pratar om stämpelklocka och det fram­ställs ibland som om vi arbetsgi­vare bara är intresserade av att öka arbetstiden och ta komman­dot över lärarna.

Det är fel. Vår utgångspunkt är att skolan ska vara en mo­dern arbetsplats. Resultaten är i vissa avseenden bekymmer­samma och många av de elever som halkar efter från början har svårt att komma ikapp. Lärarnas insatser är den enskilt viktigaste faktorn för att ändra på detta. Därför krävs det mer lärartid med eleverna för att vi ska klara skolans uppdrag.
"


Han tar upp en mycket viktiga fråga, som tyvärr ofta kommer bort i debatten om skolan och hur förbättra studieresultatet för eleverna. Till vad och hur används de personella resurserna i skolan? Varför används bara 1/3 del av lärarnas arbetstid till lärarledd undervisning. Hela krönikan skulle kunna vara en del i vårt skolprogram.

Vi kan inte bara skjuta till mer medel till skolnämnden, vi måste också se till att pengarna används på rätt sätt och att våra lärare har rätt motivation för sitt viktiga uppdrag och att den använder mesta tiden av sin arbetstid till undervisning.


Här kan Du läsa SKL:s veckobrev.


Keep Smiling
// Tomas

1 kommentar:

Hendrik Nyman sa...

Problemet med lärarnas arbetstid är att det hela tiden kommer mer och mer som skall göras. Vi får fler och fler konferenser, vi skall samarbeta på olika sätt, vi får fler och fler obligatoriska prov och omdömen som skall skrivas. Mycket av det är givetvis bra, även om det myckna konfererandet knappast bara är av godo.
Problemet är bara att allt detta går ut över det som ändå är vår huvuduppgift, nämligen precis som du säger att vara med eleverna. Men för att tiden med eleverna skall vara meningsfull krävs att vi hinner förbereda oss, och även gå igenom det som gjorts av eleverna. Om vi förutom allt det andra skall tvingas vara ännu fler timmar med eleverna måste vi sänka kvaliteten på undervisningen, vilket knappast leder till bättre kvalitet. Och dessutom till en usel lön.