måndag 1 februari 2010

Vinterlov slut nu

Hej alla läsare.
Jag har tagit ett långt vinterlov. Dels för att andra saker har pockat på min uppmärksamhet. Inte minst barnbarnen. Vi har varit iväg i fjällen och haft en mycket skön tid med mycket snö och lagom kallt. Men vem i Sverige har inte mycket snö.

Nu börjar politiken dra ihop sig igen. I decembers fullmäktige genomförde Owe Fröjd en fröjdelig budget-cup, en cup som visserligen gav både skolan och äldrevården behövliga medel, men som bara kan vara tillfälliga. 2011 kommer vi behöva dra ner på verksamheten igen. Det saknas som det nu ser ut upp mot 20 Mkr, medel vi skulle kunna ha haft om Båp och S inte tagit i så mycket i sina "extra"-satsningar. Jag har haft ett långt samtal och överläggning med ekonomiavdelningen i kommunen för att se hur intäkts- och kostnadsprognosen ser ut för 2011, 2012 och 2013.

Jag beklagar att Owe Fröjd med sina Båp:are och socialdemokraterna inte vill se längre än bara fram till valet. De vill lägga en förrädisk, men lockande valplattform som kortsiktigt vill ge dem populistiska fördelar. Men jag tror att när våra väljare funderar lite mer och får information om vårt ekonomiska läge, så kommer de att genomskåda kortsiktig politik och denna typ av valfläsk.

Jag kommer återkomma med en grundlig analys om hur det nu tagna förslaget kommer slå, inte minst mot verksamheten 2011.

Till dess
Keep Smiling

// Tomas

Inga kommentarer: