tisdag 4 september 2012

Det händer inte mig!


Dagen började med att jag strax efter klockan 7 var på Åbergs Museum för frukostmöte med Håbo företagare. Det är Håbo Marknads AB som är huvudarrangör av dessa möten. Ett sextital företagare hade kommit till mysiga Åbergs Museum. Lasse själv var där och tillsammans med Edit Holländer berättade om Åbergs nya koncept för företagare men inte minst för barn. Eller också för barnet inom oss. Lasse har ett unikt sätt att locka fram positiva barnkänslor i oss alla. Tack för det, Lasse Åberg, sånt behöver vi alla mer av.
Sen upp på kommunhuset och snacka lite om webblösningar med Karin B på kommunen. Gillar det naturliga och mjuka sätt vi kan snacka om livet, om sjukdomen. Jag får klart för mig hur jag skall göra för att ge Marknadsbolaget de funktioner man där vill ha på Håbo:s webbserver.

Nu till min situation. 
Jag - cancer, nej det händer inte mig. 
Men det gjorde det visst.
Här kommer lite historik, hur upptäckte jag det? 
Vi går tillbaka till augusti!

Tisdagen den 14:e
Jag fick lite känning av tandvärk. I en tand jag drog ut för nästan ett år sen. Fast det kändes mest irriterat under käkbenet. På morgonen därpå började känseln i kinden och läppar och haka försvinna.
En båtkompis till mig, som är tandläkare, ringde upp mig inför planering av var vi skall lägga SM i Starbåt 2013. Jag berättade för honom vad jag upplevde och han rekommenderade mig att ta kontakt med vårdcentralen. Sagt och gjort, jag ringde till Bålsta-Doktorn. Fick tid nästa dag, onsdag den 15:e. Min läkare var inte nöjd och skickade remiss till Akademiska. Tidigt på fredag morgon ringde man från sjukhuset och ville ha in mig samma dag. Men vi skulle ju ha Håbo-Festdag på lördagen och FP skulle ha tält och lite informationsmaterial. Hade tagit på mig att fixa både tryck, att tält och övrigt kom på plats, så jag bad om uppskov till måndag och det var OK. Håbo Festdag blev kanon. Mycket folk och härlig stämning. Vi hade plats mellan Moderaterna och Socialdemokraterna. Agneta Hägglund bjöd på ”Agnetas sossekaka” och Carina Lund på Moderatkaffe. Lite smågnabb, oss emellan som det hör till, men positiv stämning och kul att möta alla Håbo-bor.

Måndag den 20:e
Iväg till Akademiska och öron-näsa-hals-avdelningen. Undersökande läkare ville ta prover, röntga käke och hals. Jag fick en ny remiss till röntgen. När jag kom hem på eftermiddagen ringde röntgen och ville ha in mig redan på morgonen nästa dag. 

Tisdag den 21:e
Kom in ganska tidigt, röntgen gick snabbt att göra, men ville de dessutom ta vävnadsprover och en liten testbit av käkbenet. Men allt gick snabbt och smärtfritt – ok, jag hade ju fått  bedövningssprutor. Hade lite bråttom från Akademiska. Kommunstyrelsen skulle ha möte för arbetsutskottet, som jag är med i. Både Agneta Hägglund, Carina Lund och Fredrik Anderstedt tyckte att jag börja svullna på käken. Fredrik la också ut en lite uppdatering på FB om mötet och att jag inte såg kry ut. Men jag var kvar hela mötet. Lite ont hade jag väl, men bedövningssprutorna gjorde väl sitt ett tag. Under kvällen svullnade jag upp ordentligt. Underläppen såg ut som den blivit överkörd, kinden svullande upp så var ögat igenmurat.

Onsdag den 22:a
Tidigt ringde jag till min avdelning på Akademiska. Telefonsvarare förstås. Men de skulle ringa upp vid ½ tio tiden. När de gjorde det, kände jag mig mycket osäker. Skulle jag bli inlagd eller? Var inte heller i form att köra. Bilen var hemma men min fru, Gunilla, var på jobbet i Solna. Efter lite telefonkontakter hit och dit kom min sons blivande svärfar Lasse  och svärmor Eva och erbjöd skjuts till Uppsala. Skönt med lösningar. Jag hade inte varit bra bilförare.
Man konstaterade ett det var ingen infektion och jag fick 12 små piller som skulle ta bort svullnaden. Hem igen.

Torsdag den 23:e
Tillbaka igen för röntgen. Stora Magnetröntgen. I dag körde jag själv. Svullnanden var nästan borta, knappt någon verk och inga tabletter. Skönt att få allt genomlyst så man kan avskriva möjligheten att jag, just jag, skulle vara sjuk. Kvällen ägnades åt båtklubben. Styrelsemöte och mycket snack om upplägg av aktiviteter för barn och unga seglare. Jag tog på mig att komma med ett programförslag till nästa möte. OK

Fredag – Söndag
Inga sjukhusbesök. Normala aktiviteter. Var hos kompisarna Ingrid och Håkan tillsammans med Sonja och Peter och min kära G, badade vedeldad bastu och dopp i sjön. Sen jättegott småplock på deras altan – i regnet. Men de har byggt in en del av den, för just sådan situation.

Måndag den 27:e
Till Uppsala igen. Men denna gången till Landstingsstyrelsen som hade möte. Fick en mycket intressant information om den kommande strålningsanläggning. – Skandionkliniken. Chefen Olle Mattson gav en initierad, intressant och mycket bra information om denna anläggning. Tänk att jag inte hade en susning om att jag skulle vara en som gärna såg att den redan var byggd och i full drift.
 
OK – vi stannar där för idag. I morgon kommer jag fram till C-day!

Förresten – stort tack till alla FB-vänner som skänkt mig så mycket positiva tankar och kraft. Kan kanske uppfattas som banalt för många, men ni skall veta att det ger mig så mycket positiva känslor. Och det kan man nog inte få för mycket av.


Keep Smiling - Keep fighting
// Tomas

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är en kämpe, Tomas!
/Attila